Web Content Display Web Content Display

Zgłoszenie o nieprawidłowościach

Na podstawie przepisów ustawy z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów (Dz.U.2024.928)  w Nadleśnictwie Lubin wdrożono procedury zgłaszania nieprawidłowości przyjmowania zgłoszeń o nieprawidłowościach oraz działań następczych. Treść procedury dostępna jest do wglądu w biurze Nadleśnictwa Lubin.

 

 

PRZED PRZESŁANIEM ZGŁOSZENIA O NIEPRAWIDŁOWOŚCIACH, KONIECZNIE PROSZĘ ZAPOZNAĆ SIĘ Z PONIŻSZYMI INFORMACJAMI

 

 

  1. Wdrożony w Nadleśnictwie system zgłaszania nieprawidłowości, umożliwia wszystkim uprawnionym osobom przekazanie informacji o ewentualnych naruszeniach prawa, procedur i standardów etycznych, w sposób bezpieczny i poufny, a także zapewnia ochronę przed działaniami o charakterze odwetowym.
  2. Aby zgłosić nieprawidłowości i otrzymać status sygnalisty należy spełnić następujące warunki:
  1. Należy być uprawnionym do przesłania takiego zgłoszenia, tzn. być:
  • obecnym lub byłym pracownikiem Nadleśnictwa (niezależnie od formy umowy),
  • kandydatem do pracy, stażystą lub wolontariuszem,
  • przedsiębiorcą, członkiem organu osoby prawnej lub osoby świadczącej pracę pod nadzorem i kierownictwem wykonawcy, podwykonawcy lub dostawcy, w tym na podstawie umowy cywilnoprawnej,
  1. Naruszenie musi dotyczyć zakresu spraw wymienionych w art. 2 Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 z dnia 23 października 2019 r. w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii oraz art. 3 ustawy z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów (zwanej dalej ustawą).
  2. Należy być przekonanym i mieć uzasadnione podstawy sądzić, że będąca przedmiotem zgłoszenia lub ujawnienia publicznego informacja o naruszeniu prawa jest prawdziwa w momencie dokonywania zgłoszenia lub ujawnienia publicznego oraz że informacja taka stanowi informację o nieprawidłowościach.
  1. Zgłaszający nie będzie podlegał również ochronie jeżeli zgłasza:
  1. informacje nieprawdziwe;
  2. informacje w złej wierze;
  3. informacje o naruszeniu prawa, które zostały już zgłoszone na postawie przepisów odrębnych (w szczególności jako skarga lub zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa);
  4. naruszenia godzące wyłącznie w prawa zgłaszającego;
  5. naruszenia następują wyłącznie w indywidualnym interesie zgłaszającego;
  6. naruszenia dotyczą ochrony informacji niejawnych;
  7. naruszenia dotyczą tajemnicy związanej z wykonywaniem zawodu;
  8. naruszenie z innych dziedzin prawa niewymienionych w ustawie,
  9. informacje anonimowe.
  1. Nadleśnictwo zapewnia prawidłowe przestrzeganie praw sygnalistów tylko w przypadku zgłoszeń nieprawidłowości za pomocą kanału/kanałów, które zostały formalnie przyjęte i zatwierdzone.
  2. Zgłoszenie można przesłać za pomocą:
  1. Dedykowanego systemu informatycznego Esingaller. Link do zgłoszenia https://app.esignaller.pl/breach/report/DCF1AF5618F741AD9C36

Kontakt oraz uzupełnienie informacji jest możliwe za pomocą dedykowanego oprogramowania. Zgłaszający, by mieć kontakt za pomocą dedykowanego systemu zobowiązany jest do zachowania unikalnych kluczy dostępu, które mu są przekazane podczas dokonywania zgłoszenia.

  1. Osobiste spotkanie. Nadleśnictwo udostępnia bezpieczne pomieszczenie, w którym można poufnie przeprowadzić zgłoszenie naruszenia. Osobistego zgłoszenia naruszenia można dokonać w poniedziałki  w godzinach od 7.30 do 8.30  a gdy ten dzień jest dniem wolnym od pracy w następnym dniu roboczym. Zgłoszenia przyjmuje Komendant Straży Leśnej Marcin Pańkowski a w przypadku jego nieobecności St. Specjalista ds. pracowniczych Agnieszka Hanula. Osobiste zgłoszenie dokonuje się w pomieszczeniu będącym miejscem pracy osoby przyjmującej zgłoszenie.
  1. Zgłaszający otrzymuje potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia – w ciągu 7 dni od dnia jego otrzymania. Informacje o podjętych działaniach i jego wynikach, Nadleśnictwo przekazuje do Sygnalisty bez zbędnej zwłoki, ale nie później niż w terminie 3 miesięcy od dnia wpływu zgłoszenia, zgodnie z przyjętym kanałem komunikacji.
  2. W przypadku ustalenia w wyniku analizy wstępnej lub w toku postępowania wyjaśniającego, że zgłaszający świadomie zatajał prawdę, działał w złej wierze, składał fałszywe zeznania – zgłaszający może zostać pociągnięty do odpowiedzialności porządkowej, odszkodowawczej lub karnej. Odpowiedzialność porządkowa dotyczy tylko pracowników, a konsekwencje przewidziane są w Kodeksie pracy (łącznie z ciężkim naruszeniem podstawowych obowiązków pracowniczych i w konsekwencji z rozwiązaniem umowy o pracę bez jej wypowiedzenia). Odpowiedzialność odszkodowawcza dotycząca zgłoszeń, w których w następstwie doszło do wystąpienia szkody finansowej Nadleśnictwa lub osobowej, regulowana jest przepisami powszechnie obowiązującymi. Odpowiedzialność karna dotyczy przypadków wskazanych w przepisach powszechnie obowiązujących i w ustawie implementującej Dyrektywę.
  3. Dane osobowe: 
  4. Administratorem Pani/a danych osobowych jest Nadleśnictwo Lubin z siedzibą
    ul. Spółdzielcza 18, 59-300 Lubin, adres e-mail: lubin@wroclaw.lasy.gov.pl, tel. 76 841-23-00.
  5. We wszystkich sprawach związanych z przetwarzaniem danych osobowych oraz
    z wykonywaniem praw przysługujących na mocy RODO, może Pan/Pani kontaktować się z Administratorem z wykorzystaniem powyższych danych teleadresowych lub z wyznaczonym u Administratora Inspektorem Ochrony Danych na adres e-mail: iod@comp-net.pl.
  6. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane w celach związanych z weryfikacją, rozpatrzeniem zgłaszanych przypadków naruszeń prawa oraz podjęciem stosownych działań, na podstawie:

- art. 6 ust. 1 lit. c RODO (realizując zadania ustawowe),

- art. 6 ust. 1 lit. f w związku z ewentualnym dochodzeniem lub obroną przed roszczeniami oraz

- art 9 ust. 1 lit a RODO - jeśli przekaże Pan/Pani, za wyraźną zgodę na przetwarzanie danych szczególnych kategorii, a także

- art. 10 RODO (w przypadku przekazania informacji dotyczących wyroków skazujących i naruszeń prawa).

  1. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane przez okres 3 lat po zakończeniu roku kalendarzowego, w którym zakończono działania następcze lub po zakończeniu postępowań zainicjowanych tymi działaniami.
  2. Administrator zapewnia poufność Pani/a danych, w związku z otrzymanym zgłoszeniem. W związku z tym dane mogą być udostępnione jedynie uprawnionym podmiotom na podstawie przepisów powszechnie obowiązującego prawa.
  1.  Na zasadach określonych w RODO przysługuje Pani/u:

a) prawo dostępu do treści swoich danych,

  1. prawo do ich sprostowania, gdy są niezgodne ze stanem rzeczywistym,
  2. prawo do ich usunięcia i/lub ograniczenia przetwarzania – przy czym prawo to przysługuje jedynie w sytuacji, jeżeli dalsze przetwarzanie nie jest niezbędne do wywiązania się przez Administratora z obowiązku prawnego i nie występują inne nadrzędne prawne podstawy przetwarzania,
  3. prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania.
  1. Ponadto przysługuje Pani/u prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa), gdy uzna Pani/a, że przetwarzanie Pani/a danych osobowych narusza przepisy o ochronie danych osobowych.
  2. Podanie danych jest dobrowolne, jednakże niezbędne do przyjęcia i rozpatrzenia zgłoszenia.
  3. Pani/Pana dane nie będą udostępnione do państwa trzeciego lub organizacji międzynarodowej.
  4. Pani/Pana dane osobowe nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany tak, by efektem tego przetwarzania było podejmowanie zautomatyzowanych decyzji, w tym w formie profilowania.